Współcześni konsumenci szukają opakowań nadających się do wygodnego użytku.
Wymagają funkcjonalnego opakowania, które jest również przyjazne dla środowiska. Opakowanie, które jest łatwe do otwarcia i zamknięcia, łatwe do złożenia i sortowania po użyciu, które można ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi, spełni niektóre wymagania konsumentów. Ponadto optymalny projekt zwiększa użyteczność opakowań jednorazowych. Dzisiejszy trend w użyteczności opakowań zmienia kierunek z kultury jednorazowego użytku z powrotem na kupowanie produktów luzem, w opakowaniach wielokrotnego użytku i własnych pojemnikach, które można wszędzie zabrać ze sobą, aby nie używać opakowań jednorazowych. Świadomi ekologicznie konsumenci przywożą już na zakupy spożywcze własne puste torby i pojemniki . Tak więc jednym dużym wyzwaniem pozostaje użyteczność opakowania.
Konsumenci często zastanawiają się, ile razy opakowanie można poddać recyklingowi i czy jest ono tak proste i wygodne, jak tego potrzebują i wymagają.
Unikalne opakowanie może także podnieść atrakcyjność produktu, a tym samym wpłynąć na chęć zakupu. Opakowanie jest równie ważne jak sam produkt, który do niego włożymy. Ma na celu wyróżnienie się na półce lub stronie internetowej, zwiększenie sprzedaży, dostarczenie odpowiednich informacji o produkcie oraz zwiększenie zainteresowania. Dwie trzecie osób twierdzi, że opakowanie ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Opakowanie może również opowiedzieć całą historię o biznesie stojącym za produktem i jego wpływie na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Wpływ plastiku na środowisko może być katastrofalny, dlatego coraz więcej osób decyduje się na rezygnację z plastikowych opakowań jednorazowych na rzecz takich, które są wykonane z materiałów przyjaznych dla środowiska, jak ekologiczne kubki do kawy, którą tak chętnie kupujemy na wynos w drodze do pracy czy na uczelnię. Jest to narzędzie do przekazywania wartości firmy i wielkich korzyści, jakie ekologiczne opakowania jednorazowe przynoszą konsumentowi i środowisku naturalnemu.