Chociaż niektórzy ludzie uważają, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała to niedawny wynalazek, odkrycie ich stosowania i powszechne korzyści sięgają tysięcy lat wstecz.
Obecnie wiele milionów konsumentów na całym świecie używa ich do ochrony swojego zdrowia, poprawy samopoczucia i zwiększenia poczucia własnej wartości. Kosmetyki przyczyniają się do dobrego samopoczucia i zdrowego stylu życia. Nasze ręce niosą patogeny z zanieczyszczonych źródeł, a tak proste czynności, jak mycie rąk mydłem, mogą zapobiec poważnym chorobom i roznoszeniu zarazków. Stosowanie pasty do zębów, zwłaszcza zawierającej fluor, zmniejsza częstość występowania próchnicy zębów. Pasta do zębów zmniejsza płytkę nazębną i kamień nazębny, co może prowadzić do uszkodzenia zębów i chorób dziąseł. Narażenie na promieniowanie ultrafioletowe jest jedynym uznanym egzogennym czynnikiem powodującym czerniaka, rodzaj raka skóry, który może rozprzestrzeniać się na inne narządy ciała. Konsekwentne i optymalne stosowanie filtrów przeciwsłonecznych w kosmetykach może zapobiegać występowaniu tego typu choroby. Oprócz zdrowia fizycznego, kosmetyki mogą pomóc poprawić nasz nastrój, poprawić wygląd i zwiększyć naszą samoocenę.
Mogą również pomóc w wyeksponowaniu osobistego stylu i jako takie są ważnym środkiem wyrazu społecznego.
Wiele osób czuje się bardziej atrakcyjnie, bezpiecznie i dobrze regularnie stosując kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała i twarzy. Wszystkie produkty kosmetyczne i ich składniki podlegają kompleksowemu i surowemu europejskiemu rozporządzeniu w sprawie kosmetyków, aby zapewnić ich bezpieczeństwo w użyciu. Rozporządzenie określa kolory, filtry UV i środki konserwujące, które są dozwolone w kosmetykach, które składniki są ograniczone do określonych zastosowań lub procentowo, a których w ogóle nie wolno używać. Każdy produkt, który sprzedaje hurtownia kosmetyczna, musi również zostać oceniony pod kątem bezpieczeństwa przez wykwalifikowaną profesjonalną osobę oceniającą bezpieczeństwo, przy czym bierze się pod uwagę sposób wykonania produktu, sposób jego użytkowania i przez kogo.