Zasady wykorzystania wizerunku osób utrwalone na eventach

W czasie eventów, konferencji, koncertów często robimy zdjęcia, filmujemy, czasem wydarzenia tego typu transmitowane są przez telewizję.

Należy zwrócić uwagę, że w tym przypadku może wystąpić problem z prawami do wizerunku osób, które uczestniczą w takim evencie. Zgodnie z zasadą rozpowszechnianie wizerunku powinno łączyć się ze zgodą osoby, która została uwieczniona na fotografii czy też w filmie. Jeżeli podczas takiej imprezy nasz wizerunek zostanie wykorzystany bezprawnie, możemy skierować sprawę na drogę sądową.

Zasady wykorzystania wizerunku osób utrwalone na eventach

W jakich okolicznościach można wizerunek danej osoby?

Nasz wizerunek może zostać udostępniony w formie publicznej, przykładowo przez telewizję, należy pamiętać, że możemy wówczas dochodzić swoich praw. Często swój wizerunek udostępniają modelki czy aktorzy, którzy uczestniczą w sesjach, może być to sesja reklamowa czy film, kiedy zasady udzielenia wizerunku są jasno ustalone za pomocą umowy. W tym przypadku wizerunek osoby chroniony jest bez względu na wykonywaną pracę, jednak zezwolenia nie wymaga upublicznianie wizerunków znanych, będą to politycy, artyści, celebryci, osoby znane z telewizji, zaliczają się do nich także sportowcy. W tym przypadku możemy wykorzystać wizerunek znanej osoby w celach informacyjnych, przykładowo korzystają z tego programy informacyjne w telewizji czy też portale internetowe. Jednak należy pamiętać, że wykorzystanie wizerunku osoby w celach reklamy będzie niezgodne z prawem, jeżeli nie uzyskamy pozwolenia, nie podpiszemy stosownej umowy.

Wyjątek stanowi upublicznienie wizerunku osoby jako części publiki, przykładowo w czasie imprezy plenerowej, kiedy osoba przedstawiona jest w szerszym kadrze wraz z innymi osobami, przykładowo będą to widzowie koncertów transmitowanych na żywo. W przypadku jeżeli organizator imprezy czy też telewizja będzie chciała uzyskać zgodę na wykorzystanie wizerunku, należy to udokumentować w formie pisemnej, uczestnik może także określić zakres wykorzystania jego wizerunku.

„Przede wszystkim należy podkreślić, że prawo do wizerunku należy do dóbr osobistych, które przysługują każdemu człowiekowi i podlegają ochronie wynikającej z przepisów kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z podstawową zasadą, rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.” – Piotr Nikołajuk

Zgoda na wykorzystanie wizerunku nie będzie konieczna w przypadku jeżeli filmowane będzie wydarzenie biletowane, gdzie na bilecie czy też plakacie występuje wyraźna informacja o tym, że przebieg wydarzenia zostanie zarejestrowany. W tym przypadku wykorzystanie wizerunku uczestnika będzie dozwolone, jednak z zastrzeżeniem, że powinny być to materiały związane z danym eventem, w którym osoba brała udział.