Podstawą budowy dróg i autostrad jest z pewnością kompleksowe zaprojektowanie wszystkich elementów. Trasa określona w projekcie musi zostać właściwie oceniona pod kątem bezpieczeństwa ruchu i zgodności ze środowiskiem.
Plan przebiegu drogi nie może wchodzić w konflikt z ochroną środowiska. Coraz ważniejsze staje się pogodzenie interesów ludzi, środowiska i infrastruktury. Z jednej strony planowanie drogi uwzględnia wzrost dostępności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, z drugiej strony wynikające z tego konsekwencje dla ludzi i przyrody. W celu zmniejszenia niekorzystnych czynników wprowadza się wiele rożnych środków zapobiegawczych takich jak ekrany akustyczne. Drogi to znacznie więcej niż to, co widzimy na powierzchni. Pod warstwą asfaltu, na którym poruszamy się na co dzień znajdziemy także inne warstwy innego rodzaju podłoża. Zanim wylany zostanie asfalt, musi zostać przygotowane odpowiednie podłoże. Obejmuje to wstępne planowanie, projektowanie, testowanie gruntu i wszelkie prace przygotowawcze na drodze. Drogi są zbudowane na kilku warstwach składających się z podłoża, kruszywa podstawy i warstwy asfaltu. Grubość każdej z tych warstw będzie się różnić w zależności od istniejącego stanu podłoża, przewidywanego natężenia ruchu czy planowanego obciążenia ciężarem. Dowiedz się więcej o tym, z czego składają się te różne warstwy i jaką rolę odgrywają w budowaniu dobrej drogi.
Prace ziemne są jedną z głównych prac związanych z budową dróg. Polega ona na usunięciu wierzchniej warstwy gleby wraz z roślinnością, przed zdjęciem wierzchniej warstwy gleby. Poniżej poziomu formacji gleba nazywana jest podłożem. Niezbędne jest przetestowanie wytrzymałości podłoża przed rozpoczęciem robót ziemnych. W zależności od jakości podłoże można usunąć lub ustabilizować. Jeżeli koszt pełnego lub częściowego wykopu podłoża jest nieekonomiczny wówczas można zastosować częściowe wypełnienie piaskiem. Wypełnione piaskiem otwory wiertnicze pod nasypem drogowym, zapewniają większą stabilność gleby poprzez zmniejszenie długości, jaką woda musi pokonać na ścieżce drenażowej, a więc rozproszenie ciśnienia wody. Jest to oczywiście wstępna faza przygotowania podłoża pod drogę. Aby dowiedzieć się więcej o projektowani dróg kliknij w link.